Marketing - Od czego zacząć? Jak zacząć? Czym jest Marketing? |
Pytanie z forum internetowego: http://forum.ipo.pl/ Pytania Jestem współwłaścicielem nowo powstającej firmy z branży usługowej, a mianowicie jest to firma transportowa, świadcząca usługi zarówno przewozu jak i spedycji, jest to niewątpliwie chłonny rynek, natomiast zastanawiamy się jak skutecznie się wypromować, może macie jakieś już doświadczeni w tym obszarze, zawsze będzie łatwiej niż błądzenie po ciemku, dzięki z góry za odpowiedzi Z listu Nr. 1 wynikają 2 pytania: Pytanie 1: Jak zacząć z marketingiem? Pytanie Nr.2 Jak dobrze wypozycjonować firmowy serwis WWW? Odpowiedź na pytanie nr. 1: Witaj, Aby odpowiedzieć na pytanie, które zadałeś, konieczna jest bardzo dobra znajomość rynku oraz zachowań potencjalnych klientów. Bez tego każde z działań, jakie podejmiesz może być stratą pieniędzy oraz nie będzie prowadzić do osiągnięcia zamierzonych celów. Dodatkowo jestem ciekawy wartości danych umożliwiających stwierdzenie, że Twój biznes odniesie sukces. Bo jeśli jest tak, że po prostu myślicie razem z innymi współwłaścicielami, że macie szansę na sukces to szybko może się okazać, że rzeczywistość zweryfikuje wasze plany i po prostu zbankrutujecie. Czasami jest tak, że że Ty i zespół, którym kierujesz macie świetny pomysł. Genialny pomysł. Spędzacie ::Reklama:: miesiące, a nawet lata, tworząc na bazie tego pomysłu produkt. Wreszcie po długim okresie przygotowań wprowadzacie go na rynek. I wiesz co się dzieje? Nikt nie jest nim zainteresowany. Niestety byłeś tak zaślepiony Twoim pomysłem, że nie sprawdziłeś, czy ktoś oprócz Ciebie jest zainteresowany rozwiązaniem, jakie oferujesz i co równie ważne czy będzie miał ochotę zapłacić za to rozwiązanie. To, co przygotowałeś jest lepszą wersją pułapki na myszy. Ale niestety dla Ciebie, stara sprawdza się całkiem dobrze. Jeśli jednak postanowisz znacznie ograniczyć ryzyko prowadzonej działalności i przeprowadzić badanie rynku, na którym działasz, przy okazji sprawdzając, jak działa na nim konkurencja, wtedy będziesz posiadał niezbędne informacje do tego, aby przygotować skuteczny plan marketingowy dla Twojej firmy. Wyobraź sobie, że jesteś kapitanem statku, który żegluje po wzburzonych morzach. Bez mapy szanse na to, że się zgubisz lub co gorsza rozbijesz są ogromne. Jednak, jeśli ją posiadasz jesteś w stanie powiedzieć: Dzisiaj jestem tu, a jutro chcę być tam. Najlepsze jest to, że posiadając mapę wiesz, jakie działania musisz podjąć, aby tego dokonać. Plan marketingowy to właśnie taka mapa, dzięki której: - Unikniesz marnotrawstwa środków przeznaczonych na marketing. - Zaczniesz efektywnie wykorzystywać dostępne narzędzia marketingowe. - Zrozumiesz potrzeby Twoich klientów i będziesz umiał wyjść im naprzeciw. - Wygrasz starcie z konkurencją. - Będziesz mógł spokojnie działać, nie będąc już na łasce chwilowej kreatywności. - Dowiesz się, w jakim miejscu znajdujesz się obecnie i gdzie chcesz dojść dzięki podjętym działaniom. - Twoi pracownicy nie będą domyślać się, co mają robić i czy robią to dobrze. Teraz wszystko będzie w przekazanym im planie marketingowym. - Unikniesz popełniania kosztownych błędów marketingowych. - Zwiększysz zyski osiągane z prowadzonej działalności. - Wyznaczysz drogę do osiągnięcia Twoich celów. Bo co przyjdzie Ci z porady abyś np. użył ulotek reklamowych, bo one podobno się sprawdzają, albo że warto abyś przygotował własną stronę internetową bo znaczenie sieci znacznie wzrasta od osoby która nie ma pojęcia jaki jest Twój biznes. Zastanów się, co Ci po radzie człowieka, który podaje nam kilka ?sprawdzonych? działań, ale który nie wie jak zachowuje się Twój rynek, jacy są na nim klienci oraz jakie środki są potrzebne, żeby zacząć na nim działać. Bardzo często pojawią się odpowiedzi, które mogą wręcz szkodzić Twojej firmie i jej obrazowi w oczach klientów. Oczywiście może się również zdarzyć, że podane przez nieznanych nam bliżej internautów odpowiedzi, mogą okazać się bardziej przydatne. Jednak prowadząc Twój biznes chcesz zwiększać, czy zmniejszać ryzyko? Plan marketingowy niby jest rzeczą oczywistą, jednak wiele osób zapomina o jego stworzeniu. Wynikiem tego są nieskoordynowane działania, które mogę znacznie rozłożyć się w czasie i zaprzepaścić włożony w nie wysiłek i środki finansowe. Zainteresowanych przygotowaniem planu marketingowego zapraszam na stronę: http://www.marketingaudit.pl/uslugi/ Napisał: Łukasz Schab - Doradca Strategiczny, autor http://www.marketingaudit.pl Odpowiedź na pytanie Nr. 2 |