10 błędów projektowania stron według Nielsena ... Błędy przy projektowaniu stron... |
10 głównych błędów projektowania stron według Nielsena 1. Używanie zbyt małych czcionek lub też słabo widocznych czcionek (np. czcionki, które niezbyt t dobrze prezentują się w publikacjach online lub też w małym stopniu wyróżniają się spośród tła) 2. „Innowacyjne” podejście do linków * w odniesieniu do linków koniecznością jest trzymanie się standardów i przyzwyczajeń internautów * trzeba jasno wskazywać, co jest klikalne i jest linkiem , a co jest elementem dekoracyjnym * unikać JavaScript w linkach i wszelkich zbytecznych przekierowań * nie otwierać stron, które otrzymuje się w wyniku kliknięciu linku w nowym oknie (wówczas użytkownik nie może używać przycisku „Powrót”) 3. Zbędne wykorzystywanie technologii Flash w sytuacjach, kiedy nie wnosi on nic do strony, kiedy powoduje, że użytkownik musi czekać na uzyskanie informacji, której poszukuje na serwisie 4. Wykorzystywanie w serwisach internetowych treści, która nie jest przystosowana do potrzeb online. Ze względu na trudniejsze czytanie tekstu w porównaniu z wersjami papierowymi teksty na potrzeby serwisów internetowych muszą: * stosować zasadę odwróconej piramidy tzn. najpierw podaje się najważniejsze treści, a dopiero później ich rozwinięcie) * być krótkie i łatwe do zapamiętania * nie ma określonej zasady co do liczby słów na stronie, ale z reguły ilość słów powinna wynosić około 500-600 * strona powinna zawierać akapity średniej długości, maksymalnie 3-4 zdania; internauci z reguły nie mają czasu na czytanie długich akapitów. 5. Kiepska wyszukiwarka na stronie lub brak wyszukiwarki 6. Niewłaściwe wyświetlanie strony w różnych przeglądarkach internetowych (np. niektórzy „webmasterzy” korzystają z rozwiązań, które wyświetla się poprawnie tylko w przeglądarce Internet Explorer ) 7. Używanie nieprawidłowo zbudowanych formularzy internetowych. Najczęstsze błędy przy formularzach to * wymaganie zbyt wielu informacji * tworzenie zbyt wielu pól obowiązkowych * brak wsparcia dla autowypełniania w formularzach * brak ustawienia zmiennej „fokus”, dzięki której kursor od razu jest w formularzu, co oszczędza klik * sztywne reguły przy wpisywaniu takich wartości jak numery telefonów, numery kart kredytowych (zwłaszcza starsi ludzie mają z tym duży problem) 8. Brak na stronie internetowej sekcji z danymi kontaktowymi firmy, opisem lokalizacji i historii firmy 9. Stosowanie szaty graficznej z ustaloną sztywną szerokością strony, co powoduje problemy w sytuacji rozszerzania obrazu na monitorze 10. Nieprawidłowe podejście webmasterów do kwestii powiększania zdjęć i grafil (nierzadko się zdarza, że po kliknięciu linka „Powiększ zdjęcie, otrzymujemy te same zdjęcie, na które kliknęliśmy). -- Autor znanego bloga Marketing w Internecie, kursu Google AdWords, kursu Google Analytics |